E134 Bakka-Solheim
NTP kjem 22. mars: — Nokon blir skuffa, men det er truleg fleire som blir glade
Regjeringas store transportplan er klar fredagen før påske. Det blir færre gigaprosjekt og meir pengar til vedlikehald, seier samferdselsministeren.
Han stadfestar at Nasjonal transportplan for åra 2025 til 2036 blir lagt fram 22. mars, altså fredagen før påske.
Han røper også nokre av prioriteringane:
– Vi må sørgje for at vegar og jernbane fungerer i kvardagen. Dermed må vi bruke meir pengar på drift og vedlikehald, og mindre på investeringar, seier han.
– Framleis store investeringar
Nasjonal transportplan er det viktigaste dokumentet regjeringa legg fram på samferdselsfeltet denne perioden. Planen skal leggje linjene for utviklinga i mange år framover.
– Det blir ei vriding av ressursbruken og meir måtehald rundt kva slags type prosjekt vi vel å gå vidare med, seier Nygård.
Han understrekar at regjeringa framleis kjem til å bruke store summar på investeringar, både på veg og jernbane.
– Men det blir ikkje så mange av desse gigaprosjekta, seier han.
Meir måtehald
Ved å skrote nokre av dei største prosjekta blir det meir pengar til mindre prosjekt rundt omkring i heile landet.
– Viss du tek bort eit prosjekt til 50 milliardar kroner, får du plass til fleire prosjekt i storleiken 2, 3, 4 og 5 milliardar kroner, seier Nygård.
Han vil førebels ikkje gå ut med kva for nokre konkrete prosjekt som blir skrota. – Er tida for dei aller største prosjekta forbi?
– Eg trur ein skal vere varsam med å seie forbi», fordi landet er aldri ferdigbygd. Men det blir meir måtehald. Det er ei erkjenning av at vi må prioritere det viktigaste først.
– Drog på for mykje
Mykje har skjedd i verda og Noreg sidan førre transportplan vart lagt fram av Solberg-regjeringa i 2021, både krig, uro og dyrtid.
– Det tilseier jo at ein del pengebruk må gå i retning av samfunnstryggleik og forsvar. I tillegg gjer den demografiske utviklinga at vi må bruke meir pengar på helse og omsorg, seier Nygård.
Regjeringa har tidlegare valt å påskunde den nye transportplanen med eitt år. Dermed blir den førre planen erstatta tidlegare enn planlagt.
– Vi meiner nok at den førre regjeringa drog på for mykje, med altfor mange prosjekt i den første seksårsperioden som eigentleg ikkje var heilt realistiske, seier samferdselsministeren.
Klimaperspektiv
Det blir også ei tydeleg satsing på klima og natur i transportplanen, ifølgje Nygård.
Ved å droppe nokre av dei store prosjekta, får ein også ein gevinst her, meiner han:
– Vi gjenbruker meir og tek ikkje hol på like store naturområde, seier han.
Opprusting av eksisterande vegar og jernbane er viktig også for å tole meir ekstremvêr og andre konsekvensar av klimaendringane, blir det påpeika.
Framleis full satsing på nullutslepp
Ifølgje dagens plan skal alle nye personbilar og lette varebilar i Noreg vere utsleppsfrie frå neste år av.
No blir det også varsla fleire nye tiltak for å redusere utsleppa frå tungtransporten.
Samferdselsministeren har altså ikkje mista trua på el-transport etter rapportane frå Oslo i vinter, der det har vore store problem med dei elektriske bussane.
Han vedkjenner at det ikkje har fungert optimalt, men påpeikar at Oslo har vore spesielt tidleg ute med satsinga si.
– Det har vore andre byar som har fått det til. Det handlar nok meir om kva slags krav du har stilt i anbod og kontraktar med leverandørane, enn at nullutslepp ikkje verkar, seier han.