Johanne Rafdal Lauritsen likar å bruke hurtigbåt når ho skal reise mellom heimstaden Etne og studiestaden Bergen. ARKIVFOTO: PRIVAT
Johanne Rafdal Lauritsen likar å bruke hurtigbåt når ho skal reise mellom heimstaden Etne og studiestaden Bergen.
Johanne Rafdal Lauritsen reiser heim kvar tredje helg for å jobbe på Fugl Fønix. FOTO: PRIVAT
Johanne Rafdal Lauritsen reiser heim kvar tredje helg for å jobbe på Fugl Fønix.
John Erling Nordbø håpar at han får behalde høve til å reise med snøggbåt frå Ølen til Bergen. FOTO: PRIVAT
John Erling Nordbø håpar at han får behalde høve til å reise med snøggbåt frå Ølen til Bergen.

Hardt råka av prishopp på båten

Publisert Sist oppdatert

— Eg skjønner ikkje heilt kvifor det er på studentgruppa ein vil kutte, seier Johanne Rafdal Lauritsen, som studerer jus på femte året ved Universitetet i Bergen.

16. oktober la fylkesdirektør Rune Haugsdal i Vestland fram sitt forslag til budsjett for 2025 og økonomiplan for perioden 2025–2028. Han uttalar til fylket si nettside at utgiftene deira til kollektivdrift har auka med ein halv milliard kroner dei siste åra, samtidig som statlege tilskot for å handtere kostnadene har auka langt mindre. Som følgje av det føreslår han ei rekkje tiltak som mellom anna inneber prisauke og bortfall av rabattar, studentrabatt på enkeltbillettar.

I ein e-post avklarar direktør Anne Iren Fagerbakke for mobilitet og kollektivtransport i fylket at dersom fylkestinget bestemmer seg for at studentrabatten på enkeltbillett skal falle vekk, vil det gjelde både buss, båt og bane på enkeltreiser, inkludert tur-retur. Om ein kjøper i Skyss-appen, kostar det i dag 1.000,50 kroner for ein tur-retur vaksenbillett mellom Bergen og Skånevik/Ølen, og 600 kroner for ein studentbillett. For å berre reisa ein veg kostar vaksenbillettar 667 kroner og studentbillettar 400 kroner.

Slutt på koseturar

Rafdal Lauritsen har i løpet av studietida si allereie gått gjennom ein merkbar kostnadsvekst på heimreiser. Dei mellom 16 og 20 år kan kjøpe 30-dagars ungdomsbillett, som i dag kostar 395, kor ein kan reisa så mykje ein vil med buss, bybane, tog, ferje og båt i heile Vestland. Då ho bikka 21, merka ho derfor veldig stor forskjell.

— Før kunne eg reisa heim berre for kosen si skuld, altså å vere med familie eller venner nokre dagar. No reiser eg berre heim når eg jobbar, for då føler eg at eg ikkje går så mykje i minus, seier etnebuen.

Ho jobbar på Fugl Fønix Hotel. Rafdal Lauritsen reagerer på forslaget om å gjere billettar dyrare for studentar. Spesielt synes ho det er kjedeleg at rutene folk reiser heim på blir råka, og trur at det er fleire i same situasjon som ho, med jobbar på heimplassane. Kjæresten hennar frå Bømlo er blant desse.

Sjølv om ho har bil, tar ho nesten alltid snøggbåten, sidan ho likar det betre enn å køyre. Skulle prisen på snøggbåt gå opp, trur ho at ho heller kjem til å køyre, sidan det kan bli billigare, spesielt sidan ho kan samkøyre med lillebroren som jobbar i fiskefella i Etne.

Johanne Rafdal Lauritsen reiser heim kvar tredje helg for å jobbe på Fugl Fønix.

Fryktar for tilbodet

Ein annan som er glad i å reisa med snøggbåt er John Erling Nordbø, som bur i Vikedal. Eit par gonger i månaden reiser han frå Ølen til Flesland båtkai, for å jobbe på Equinor sitt Bergen-kontor.

— Snøggbåten er eit godt tilbod. Eg treng ikkje bil i Bergen og kan gjere andre ting mens eg reiser, seier Nordbø.

Til Flesland kostar det 800 kroner tur-retur, mot 1.000 kroner eit stopp til, heilt inn til Bergen sentrum. Nordbø meiner at snøggbåtane blir utfordra frå alle kantar, og at det no er eit lett val for to vennepar å heller køyre bil enn å betale 4.000 kroner for båt. Han bekymrar seg for at prisane skal få ned kundegrunnlaget og sette tilbodet i fare når kontrakten mellom Skyss og rederiet Norled går ut i 2027.

Det er Skyss, som er eigd av Vestland fylkeskommune, som driftar snøggbåten frå Grannar-distriktet til Bergen, men Rogaland, gjennom Kolumbus, betaler ein kompensasjon til Vestland for at denne og andre ruter skal vere innom stopp i Rogaland. Kommunikasjonsrådgivar Morten Nesvik i Kolumbus opplyser at det for 2024 er budsjettert med kostnadar for 1,6 millionar kroner for snøggbåt til Ølen og Utbjoa, og 2,6 millionar for ferja Fjellberg-Sydnes-Utbjoa. Kontraktane er løpande, og den for snøggbåten har ein oppseiingsperiode på seks månader. Dersom stoppet i Ølen forsvinn, er det uaktuelt for Nordbø å køyre den over ein time lange vegen heimanfrå til Skånevik.

Verken Sunnhordland-snøggbåten eller ferja Fjellberg-Sydnes-Utbjoa er blant rutene føreslår Rune Haugsdal i Vestland å redusere eller legge ned. Endeleg politisk handsaming og vedtak av fylkesbudsjett for 2025 og økonomiplan 2025–2028, blir gjort av fylkestinget i møtet 11. desember.

John Erling Nordbø håpar at han får behalde høve til å reise med snøggbåt frå Ølen til Bergen.
Powered by Labrador CMS