Ved Hiksdal i dag, og slik det kan bli i framtida. Bilete og illustrasjon: Statens vegvesen
Ved Hiksdal i dag, og slik det kan bli i framtida. Bilete og illustrasjon: Statens vegvesen

Stort steg mot betre E134

Statsforvaltaren i Rogaland trekker motsegnene sine mot Vegvesenet sine planar for E134 Ølen-Fikse.

Publisert Sist oppdatert

Tilpassingar

Motsegn til føresegn 3.4.2

Statens Vegvesen ber om at motsegna vert trekt ved at følgande føresegn erstattar føresegn 3.4.2;

  • Konstruksjonar for kryssing av bekk 1 (Svartatjørnbekken), 2 (Dørheimbekken) og 4 (Juvelv) skal utformast slik at dei ikkje utgjer vandringshinder for stadeigne fiskeartar i ulike livsstadium ved normal vassføring. Konstruksjonane skal i tillegg utformast med naturtypisk elvesubstrat i botnen.
  • Nedstraums kryssing av bekk 6 og 7, innanfor føresegnområde #x skal det etablerast eit forlenga, nytt og naturleg bekkeløp med variert substrat og kantvegetasjon. Dette skal kompensere for lukking av bekkane i røyr vidare oppstraums, mellom fyllingsfot til ny veg og eksisterande E134.
  • Tiltaka skal ikkje føra til reduksjon i produksjonsgrunnlaget for anadrome laksefisk og ål i dei råka vassførekomstane. Habitatkvalitet i form av gytetilhøve og skjul skal ikkje reduserast i råka del av vassførekomstane. Redusert habitatkvalitet og/eller fiskeproduksjon som følgje av tiltaket skal kompenserast med habitattiltak i vassførekomstane.

Motsegn til handtering av framande artar

For å imøtekome motsegna føreslår Statens vegvesen at følgande føresegn blir lagt til i planen;

  • (Dokumentasjonskrav): 3.1.2 d) Registrering av skadelege framande artar innanfor anleggsområdet med utgangspunkt i Miljødirektoratet sin rapport M-982/18 skal gjennomførast i siste feltsesong før anleggsstart. Areal med skadelege framande artar skal visast på rigg- og marksikringsplan, og riktig handtering av areala skal vera skildra.
  • (Funksjons- og kvalitetskrav): 3.2.4 (…) Ved flytting av massar skal det takast naudsynte førehandsreglar for ikkje å spreia skadelege artar omfatta av framandartlista eller plantesmitte som kan gjera skade
  • (Bestemmelsesområder): 6.3.4 Det skal sikrast at deponerte massar ikkje inneheld skadelege framande artar, jf. 3.1.2 d).

Motsegn til #M generelt og #M1 spesielt

Følgande føresegn vert lagt til i planen;

  • (Dokumentasjonskrav): 3.1.1 Det skal utarbeidast ein plan for ytre miljø (YM-plan) før anleggsarbeidet startar. YM-planen skal sikra at føringar og krav for å oppnå miljøkvalitet blir handtert på ein systematisk måte i anleggsfasen, og i vidare drift av anlegget. YM-planen skal følgjast opp i både anleggsfase og driftsfase. Element og tiltak lista opp i notat N091 Innspill til ytre miljøplan skal vera med i YM-planen, men lista er ikkje uttømmande.
  • (Dokumentasjonskrav): Før anleggsarbeid knytt til veganlegget kan starte, skal følgjande ligge føre: 3.1.2 b) Planar for handtering av overvatn frå rigg- og anleggsområdet. Planane skal inkludere sikring mot avrenning av massar/finstoff til vassdrag.
  • (Bestemmelsesområdee): 6.3.2 Overskotsmassar kan mellomlagrast innanfor #M-områda, med unntak av #MX (langs vestsida av vegfylling). Omsyn til påverknad på vassdrag må sikrast, ref. pkt. 3.1.1.
  • (Bestemmelsesområder): 6.3.3 Det kan berre lagrast og deponerast reine jord- og steinmassar innanfor #M-områda, jf. grenseverdiar i forureiningsforskrifta.
  • (Bestemmelsesområder): 6.3.6 Ved deponering av massar innanfor #M1 skal det gjennomførast naudsynte tiltak for handtering av avrenning og sigevatn frå deponerte massar.

Dette kjem fram i eit brev signert fylkesmiljøvernsjef Marit Sundsvik Bendixen og seniorrådgivar Anne Stensland hos Statsforvaltaren sendt til Vegvesenet 15. august.

— Statsforvaltaren i Rogaland har vurdert løysingsforslaga, og med atterhald om at førespegla løysingsforslaget, våre innspel i dette brevet og at dei føreslegne føresegna blir lagt til planen, finn me tilstrekkeleg grunnlag til å trekke motsegna, skriv dei.

Brevet er svar på i oppmoding om å trekke motsegnene som Statens vegvesen sendte til Statsforvaltaren 4. juli.

Vegen mellom Ølen og Etne skal bli tryggare. Bilete og illustrasjon: Statens vegvesen

Må rette lovbrot

Vegvesenet la planforslag for utbetring av E134 frå Ølen til Mørkeli ut på høyring 13. november 2023. 12. januar i år kom Statsforvaltaren med motsegn til manglande tilrettelegging for anadrome (laks og sjøaure) og katadrome (ål) fiskeartar, risiko for spreiing av framande artar og område for masselagring.

Etter det starta ein prosess med å løyse utfordingane før prosjektet kunne gå vidare. I brevet blir det opplyst at Vegvesenet og Statsforvaltaren har hatt dialogmøte 7.- og 22. februar og 30. mai. Før møtet 30. mai oversendte Vegvesenet eit løysingsforslag til motsegna. Løysingsforslaget Statens vegvesen sendte 4. juli reflekterer det tidlegare løysingsforslaget, og innspela Statsforvaltaren kom med i dette møtet.

Eit av motsegna tok tak i tiltak som allereie var gjort, nemleg det Statsforvaltaren omtalar som ulovlege bekkelukkingar i Oselva, som er eit anadromt vassdrag. Dei skriv at desse ulovlege tiltaka har ikkje tatt omsyn til fiskevandring, og representerer nye vandringshinder for stadeigne fiskeartar. 2. mai sendte Statsforvaltaren eit pålegg om retting av desse tiltaka. For å imøtekomme motsegna er planforslaget endra, slik at utvidinga av E134 vil skje mot aust/inn i terrenget, og dagens vegkant mot bekkeløpet vert liggande.

— Dette gjer at ein får tilbake handlingsrommet som ein hadde før bekkelukkinga, og elveløpet kan opnast, skriv Statsforvaltaren.

Med atterhald om at planen vert endra i tråd med den førespegla løysinga, finn Statsforvaltaren tilstrekkeleg grunnlag for å trekke motsegna. Tiltaka vil i det videre bli følgt opp i eiga saksgang i samband med pålegg om retting.

Vegen mellom Ølen og Etne skal bli tryggare. Bilete og illustrasjon: Statens vegvesen

Politisk behandling

Til det originale planforslaget fremma Statsforvaltaren motsegn då føresegna ikkje tek tilstrekkeleg omsyn til å oppretthalde funksjonen vassdraga i planområdet har for fisk. For å sikre at alle aktuelle vassdrag har likelydande føresegn som sikrar økologisk funksjon, krav Statsforvaltaren at føresegna blir endra. Dei skriv at der er viktig at det kjem fram i føresegn og det endra planforslaget, at det nye bekkeløpet vert forma slik at det toler forventa flaummengde utan at det blir danna nye kortare elveløp.

Statsforvaltaren fremja også motsegn til manglande handtering av framande artar, då anbefalingar i høve handtering av framande arter ikkje er følgt opp i føresegna, og område for mellombels masselagring som ligg ved vassdrag.

For å imøtekome motsegna om masselagring blir planforslaget endra, slik at grensa for midlertidig bygge- og anleggsområde mellom Oselva og ny vegfylling blir trekt inn så mykje som mogleg. Berre areal som er naudsynt for å etablera vegfyllinga og dei nye bekkeløpa nedstrøms fyllinga blir regulert. I Vegvesenet si oppmoding om å trekke motsegna kjem det fram at det nye bekkeløpet skal bli lagt inn i plankartet med enten Naturområde i sjø og vassdrag med tilhøyrande strandsone eller LNF-/naturføremål.

— Det er viktig med ein tilstrekkeleg kantsone med høg kvalitet langs dette nye bekkeløpet, dette har me også peikt på i tidlegare dialog, skriv Statsforvaltaren.

I tråd med dette oppmodar dei Vegvesenet om å velje Naturområde i sjø og vassdrag med tilhøyrande strandsone, og å fastsetje føresegn om storleik og kvalitet på kantsona. Dei minner og om at YM-planen må sendast oss i samband med søknad om fysiske tiltak i vassdrag.

Vegen mellom Ølen og Etne skal bli tryggare. Bilete og illustrasjon: Statens vegvesen

For å løyse motsegnene har Vegvesenet foreslått ei rekkje nye føresegn (sjå faktaboks) som erstatning eller tillegg til dei som var frå før. Med atterhald om at planen blir endra i tråd med desse trekker Statsforvaltaren sine motsegn.

Vidare saksgang på denne planen blir at Statens vegvesen oppdaterer planforslaget sitt, som dei deretter sender til Vindafjord kommune for saksbehandling. Einingsleiar Thomas Vestbø for areal og forvaltning fortel at når dei tar imot forslaget vil dei saksbehandle det og levere det til endeleg politisk behandling i formannskap og kommunestyret. Dei har ikkje fått ein oppdatert plan frå Vegvesenet ennå.

Powered by Labrador CMS