E134 Bakka-Solheim
Opnar for å utvide E134-prosjekt
— Me skal sjå om det er mogleg å strekke det endå lenger, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Vegvesenet på vegkonferansen på Tysværtunet fredag.
Utgangspunktet er E134-prosjektet Bakka-Mo, som ligg inne i Nasjonal transportplan (NTP) i andre halvdel av 12-årsperioden 2025-2036. Å komme seg vidare forbi Etne sentrum ser han som kjempeviktig. Etter møtet sa Davik at reguleringsprosessar dei skal til med i 2026, normalt tek eit par år. Han ønskjer ikkje å konkretisere detaljar om korleis ein eventuell Bakka-Fikse-veg blir.
Veg er ifølgje utbyggingsdirektøren arbeidshesten til norsk næringsliv, noko han illustrerte med at 97 prosent av godstransport på land, målt i omsetnad, er vegtransport. I likskap med prosjektet i Grannar-distriktet opplyste han at Vegvesenet ser på høve for å strekke Røldalstunnelen litt.
Glad for kvar meter
E134 var ein av tre hovudstrekningar, saman med Karmsund bru og E39 Stavanger-Bergen, som blei løfta opp under konferansen. Andre enn Davik var mindre tilbakehaldne med å snakke om veg heilt til Fikse som det naturlege første delprosjektet i Bakka-Solheim. Dagleg leiar Pål Kårbø i Haukelivegen AS fortalde at han no snakkar om Bakka-Mo-Fikse i sitt arbeid. Han trur utvidinga er eit godt grep. Dei lokale ordførarane er einige.
— Det er bra med kvar ekstra meter me har, sa Etne-ordførar Mette Heidi Bergsvåg Ekrheim (Sp) i lunsjpausen.
Ho fortalde at det har blitt kviskra om Bakka-Fikse ei stund, og at Dalvik drog det fram på ein vegkonferanse på Notodden i november. Etne og Vindafjord kommune vedtok kommunedelplan for Bakka-Solheim i 2015. Etter åtte år gjekk bandlegginga av areala i denne ut. Etne-ordføraren avdramatiserer dette og viser til at det ligg i arealdelen av gjeldande kommunedelplan. Ho er tydeleg på at det ikkje er kommunen det står på.
– Me er klare kva tid som helst til å gjere kva som helst for å få dette på plass, sa Bergsvåg Ekrheim.
Vindafjord-ordførar Ole Johan Vierdal (Sp) er einig med kollegaen i Etne om at ingenting er betre enn om Bakka-Mo kan bli utvida til Fikse. Etter møtet fortalde han at kommuneplanen i Vindafjord har tatt høgde for Bakka-Solheim-prosjektet, sjølv om bandlegginga frå reguleringsplanen løp ut i 2023. For å få fortgang på Bakka-Fikse trur Vierdal at dei må vurdere bompengar.
Ikkje i mål
Konferansen i Aksdal trekte til seg mange profilerte deltakarar, både på scenen og i publikum. Det var eit vidt spenn av politikarar på kommune-, fylkes- og nasjonalt nivå. I tillegg var Vegvesenet, kommunale leiarar, næringsliv og interesseorganisasjonar godt representerte.
Det heile starta med Haugaland Vekst sin film om situasjonen på strekka der Bakka-Solheim-prosjektet går, før ein film om mogleg vegutvikling mellom Stavanger og Bergen. Ordførar Monika Lindanger (H) i Tysvær ønskte velkommen og snakka om viktigheita av veg. Ho er glad for at Bakka-Mo er med i NTP, men meiner at ein ikkje er i mål.
— No må arbeidet starta og utvidast til Solheim, sa Lindanger.
Tormod Andreassen var konferansier og leia to debattar. Statssekretær Tom Kalsås (Ap) i samferdselsdepartementet tok for seg NTP, vegsituasjonen breitt, dagens tre aktuelle vegar og vidare prosessar. Han sa at han forstår at mange var skuffa over at ikkje heile Bakka-Solheim var med i NTP, men at dei startar med den verste delen.
Tapar store summar
Statssekretæren viste til at Vegvesenet seier at dei vil starte med detaljregulering i 2026, samt gul stripe-prosjektet og forlenginga av Haugalandspakken. I ein debatt med leiar Sigbjørn Gjelsvik (Sp) i transportkomiteen på Stortinget og stortingsrepresentant Trond Helleland (H) sa han at dess fortare ein plan blir vedteken, dess fortare kjem pengar.
Gjelsvik meiner at gode politiske prosessar og trykk har gjort at eit delprosjekt på Bakka-Solheim er løfta opp. Helleland omtala vegen i opningsvideoen som ein kjerreveg. Han var tydeleg på å løfte Hordfast som eit viktig prosjekt for Høgre og kritiserte Ap og Sp for å leggje det i utviklingsporteføljen i NTP. Gjelsvik tok til orde for eit prøveprosjekt med tungbilkolonnekøyring over Haukeli, noko Kalsås var meir avventande til.
Fleire slapp til for å stille politikarane spørsmål. Blant desse var distriktssjef Magne Olav Strøm i Bring Logistics, som utfordra dei på at det etter hans oppfatning skjer altfor lite på Bakka-Solheim, og at Røldal-Vågsli ikkje var nemnt.
— Næringa lid. Det er forseinkingar kvar dag, og det tapast store summar, sa Strøm.
Stort engasjement
Etter lunsj var det ein ny politisk debatt med kandidatar til haustens stortingsval. Klima- og miljøvernminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) møtte Liv Kari Eskeland (H), Lisa Marie Ness Klungland (Sp), Jonas Andersen Sayed (KrF) og Rune Midtun (Frp).
Rikspolitikarane måtte svare på ordførarane Vierdal, Bergsvåg Ekrheim og André Haukås frå Sveio om kva dei vil gjere for regionale vegprosjekt på Stortinget.
Etter møtet var Vierdal tydeleg på at det er viktig at ein slik konferanse blir arrangert, og at dei ikkje kan slutte å leggje trykk på nasjonale aktørar for å få noko gjennom. Han meiner det gode oppmøtet viser viktigheita. Mange frå Grannar-distriktet tok turen. Blant desse var Asbjørn Opedal og Synne Heggen Åsbø frå Novaform sitt kontor i Etne. Dei er nysgjerrige på samferdsel og synest det var spennande å følgje konferansen.
— Eg har følgt med i mange år, sa Opedal, som tidlegare jobba i Vegvesenet.